Skip to main content

Kom uit je middagdip

Kom uit je middagdip

Kom uit je middagdip

Gedachten dwalen af, je motivatie is ver te zoeken en het is lastig je te concentreren. Een middagdip kan een deuk slaan in je strakke planning omdat er simpelweg even niets uit je handen komt. De meeste werknemers hebben er rond een uur of half vier last van. Koffie en suiker zorgen in zo'n geval slechts voor een tijdelijke opleving. Er zijn betere manieren om je middagdip te overwinnen:

Beweging

Een praatje met een collega, iets te drinken halen, printen bij de printer aan de andere kant van het kantoor. Als je een loopje kan creëren helpt de beweging om je weer actiever te voelen. Probeer lange telefoongesprekken of vergaderingen eerder op de dag te plannen. 

Frisse lucht

Frisse buitenlucht zorgt voor een heldere geest. Loop buiten een klein rondje om het gebouw of bespreek een case met je collega tijdens een wandeling. 

Afleiding

Even vijf minuten niet bezig met je werk. Lees je favoriete website, ga even met een collega naar de kantine voor een praatje, bel een vriend(in) op of haal een geintje uit. Let er wel op dat je collega's niet stoort met jouw remedie tegen de middagdip. 

Eten

Regelmatig en gezond eten heeft invloed op je energieniveau. Sla je ontbijt niet over, lunch niet achter je bureau en neem af en toe iets kleins tussendoor. Door je lichaam continue aan het werk te houden met (kleine hoeveelheden) voedsel wordt je minder snel suf.

Probeer je werkzaamheden gedurende de dag in te plannen. Als je weet dat je vaak rond vier uur een dipje krijgt, zorg dan dat je belangrijke of lastige zaken al gedaan hebt.